piątek, 22 lutego 2013

Konstrukcje zdań w japońskim


Tworzenie zdań twierdzących:

                        
1. A - podmiot
2. -wa   - partykuła, która wskazuje podmiot w zdaniu
3. B - może to być np. rzeczownik, przymiotnik itd.
4. desu - być (forma uprzejma)

Przykład:

-Watashi-wa gakusei desu. - Ja jestem studentem/studentką (uczniem/uczennicą).
-Anata-wa kashu desu. - Ty jesteś piosenkarzem/piosenkarką.


-Konnichiwa. Watashi-wa Aiyumi desu. - Dzień dobry. Jestem Aiyumi.
-Hajimemashite. Watashi-wa Fumiko desu. Yoroshiku onegaishimasu - Miło mi Cię poznać. Jestem Fumiko. Polecam się









Tworzenie zdań przeczących:


1. A
2. -wa
3. B
4. ja arimasen - ' desu ', które było w zdaniach twierdzących zamieniło się na taką formę. (Bardziej oficjalniejsza forma to dewa arimasen, choć rzadziej używana)

Przykład:

-Kanojo-wa sensei desu-ka? - Czy ona jest nauczycielką?
-Iie, kanojo- wa sensei ja arimasen. Kanojo-wa isha desu. - Nie, ona nie jest nauczycielką. Ona jest lekarką.









Tworzenie zdań pytających:

                       


1. A
2. -wa
3. B
4. desu
5. -ka - partykuła pytająca, która stawiana jest na końcu zdania

Przykład:

- Anata-wa sensei desu-ka? - Czy Ty jesteś nauczycielem?
- Hai, watashi-wa sensei desu. - Tak, ja jestem nauczycielem.



---------------------------------------------------------------

W języku japońskim nie ma odmian przez przypadki, rodzaje ani liczbę poj. i mn.

Partykuły określają części w zdaniu jak np. podmiot, miejsce, własność itd.

Liczbę mnogą tworzy się np. dodając przyrostek "-tachi".

Orzeczenie zawsze stoi na końcu zdania.


---------------------------------------------------------------
Podsumowanie:
-twierdzenie - desu
-pytanie - desu-ka
-zaprzeczenie - ja arimasen




Partykuły:
-wa  - określa podmiot (zapisywany sylabą hiragany 'ha' )
-ka   - pytająca, stawiana na końcu zdania



Inne słówka:
-sensei - nauczyciel
-isha - lekarz
-kashu - piosenkarz
-gakusei - uczeń, student










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz